Biografie


Carolien Knoop-van Campen (Nijmegen, 1987) studeerde in 2006 af aan het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, met de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek. In de jaren daarna behaalde zij haar Bachelor Pedagogiek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, en haar Bachelor Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen aan de Radboud Universiteit (RU) Nijmegen. Om zowel haar interesse in onderzoek als haar ambitie om praktisch relevant te zijn na te streven, rondde zij eerst de tweejarige Research Master Gedragswetenschappen (RU) af en behaalde vervolgens haar diagnostische kwalificatie als orthopedagoog.


In 2015 startte zij een promotietraject bij het Behavioural Science Institute van de afdeling Leren en Ontwikkeling met een eigen onderzoeksvoorstel. Binnen dit project deed Carolien onderzoek naar multimediaal leren bij kinderen en volwassenen met dyslexie. In 2018 werd zij genomineerd voor het Christine Mohrmann Stipendium voor veelbelovende vrouwelijke promovendi.Om zich verder te specialiseren in leerprocessen volgde Carolien een internationale eye-tracking cursus aan de Universiteit Utrecht (UU) en ging ze op werkbezoek bij Prof. Dr. Ladislao Salmerón in Valencia. Ze is lid van de EARLI Special Interest Group 27 'Online Measures of Learning Processes' en heeft haar onderzoek gepresenteerd op verschillende nationale en internationale conferenties en symposia. Ze presenteert haar werk regelmatig aan het onderwijsveld, bijvoorbeeld op de jaarlijkse Nationale Dyslexie Conferentie en tijdens trainingsdagen voor o.a. het Regionaal Instituut voor Dyslexie en de CED-groep. Carolien gaf les aan bachelor- en masterstudenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde en behaalde in 2019 haar Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO).


Naast haar promotieonderzoek heeft Carolien vanaf 2014 binnen het Adaptive Learning Lab (RU) gewerkt aan onderzoek naar adaptieve leeromgevingen en docentendashboards, waar zij als postdoc nog steeds samenwerkt met dr. Inge Molenaar. Ook is zij als postdoc betrokken bij het project 'Tussen wal en schip' van prof. dr. Evelyn Kroesbergen over dubbel-bijzondere leerlingen.


Momenteel werkt Carolien als assistant professor aan de BSI (RU). Ze is co-promotor op twee projecten ("HHAIR: Hybrid Human-AI Regulation" & "De rol van leerkrachtdashboards bij de ontwikkeling van zelfregulatie-vaardigheden van basisschool leerlingen") en werkt samen met dr. Ellen Kok (UU) aan onderzoek naar de toepassing van eye-tracking data in het begrijpend leesonderwijs. Zij geeft les aan de opleiding Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen (RU).