Multimedia Learning and Dyslexia


De digitalisering van de maatschappij van vandaag vergroot de digitale mogelijkheden om mensen te ondersteunen in hun leerproces. Multimediale leeromgevingen bijvoorbeeld, waarin geschreven tekst en afbeeldingen worden aangevuld met gesproken tekst (ook wel audio-ondersteuning genoemd), zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Leerlingen met dyslexie krijgen vaak audio-ondersteuning om hun leesproblemen te compenseren. Vanuit theoretisch oogpunt echter kan het combineren van verschillende media het leerproces verstoren en de leerresultaten beïnvloeden. Daarom heb ik onderzocht in welke mate audio-ondersteuning het leerproces en de leerresultaten beïnvloedt bij kinderen en volwassenen met dyslexie. Om dit te doen heb ik leeruitkomsten gecombineerd met leerprocesmaten zoals eye-tracking en logfile data.


In mijn proefschrift toon ik aan dat audio-ondersteuning kinderen kan ondersteunen bij efficiënt multimediaal leren, maar dat het ineffectief lijkt bij volwassenen, zelfs volwassenen die met dyslexie.


Hier kan je mijn proefschrift downloaden.

Via deze link kan je hem digitaal doorbladeren.


Geïnteresseerd in de bijbehorende onderwijsbrochure?

Kijk dan op de valorisatie pagina.

Adaptieve leertechnologieën


Adaptieve leertechnologieën worden op grote schaal gebruikt voor taalonderwijs en wiskunde in het basisonderwijs (denk aan Snappet en Gynzy op tablets). Dergelijke adaptieve leertechnologieën passen zich met succes aan de individuele behoeften van de leerlingen aan. Zij ondersteunen ook leerkrachten met real-time gegevens over de prestaties en vorderingen van leerlingen in leerkrachten dashboards. Er is nog veel onbekend over de impact van adaptieve leertechnologieën op leerlingen en de rol van leerkrachten. Als post-doc binnen het Adaptive Learning Lab draag ik bij aan de integratie tussen kunstmatige en menselijke intelligentie in adaptieve leeromgevingen.


Gaze displays in het begrijpend leesonderwijs


In deze onderzoekslijn combineer ik mijn kennis van begrijpend lezen en mijn passie voor eye-tracking. Eye-tracking (het meten van de oogbewegingen), en in het bijzonder gaze displays, zijn een veelbelovend instrument om informatie te verschaffen over verborgen processen zoals begrijpend lezen. Samen met dr. Ellen Kok van de Universiteit Utrecht onderzoeken we hoe docenten de gaze displays van leerlingen bij leestaken (kunnen) gebruiken om hun begrijpend leesonderwijs te optimaliseren.



Dubbel-bijzondere leerlingen


Als postdoc ben ik betrokken bij het project 'Tussen Wal en Schip' van Prof. Dr. Evelyn Kroesbergen (Radboud Universiteit). In dit project onderzoeken we de onderwijsbehoeften van dubbel-bijzondere leerlingen. Dubbel-bijzondere leerlingen zijn leerlingen die het potentieel hebben om hoge prestaties te leveren maar waarbij tegelijkertijd ook sprake is van één of meer leer-, emotionele gedrags-, en/of ontwikkelingsstoornissen. Het doel is om de signalering, diagnostiek en het onderwijs voor deze leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs te verbeteren. In een consortium met wetenschappers en praktijkpartners ontwikkelen, implementeren en evalueren we onderwijsontwikkelplannen voor deze leerlingen.